RR 108/2017
Cena zde 148 Kč, jinde 178 Kč
RR 108/2017


„Co si počít s chvílí, která nechce odejít? Zasekla se tu jako ostří v půlce hlavy.“ – Číslo otevírá ukázka z oceňovaného prozaického debutu Bronky Nowické Nakrmit kámen v překladu Heleny Stachové. Alena Wagnerová nazvala svou prózu Půl roku na útěku před smrtí. Dosud nepublikované básně poskytl Revolver Revue krátce před svou smrtí Josef Hrubý: „Až úplně odejdu / budu zase psát / tak krátké řádky / jak posekaná tráva / Pak půjdu do školy / na kurs pomalosti“. Jaromír Typlt vybral a komentuje v obnovené rubrice Sedm sedm výtvarných děl. „A tak dokázal svoje vlastní rozpoložení přesně zaznamenat i tam, kde se sám ve skutečnosti ztrácel,“ píše nad kresbou Zdeňka Koška. Třetím dílem pokračuje svědectví Věry Schiff o pohnutých událostech minulého století.

„Když už dvacet let znáte například telefonní budku v hospodě, tak špinavou, že si ji pletete se záchodem, přejde vás chuť žertovat s vážnými věcmi. To si potom uvědomujete, kam vás to život strčil“ – motto ze Célina zvolil k textu, jímž doprovází v RR své fotografie, Petr Králík. Argišt Alaverdyan pochází z Arménie a právě uzavírá své studium na pražské AVU. Výběr z jeho prací otiskujeme s rozhovorem, který připravil Petr Vaňous. Reprodukujeme i ukázky z prací slovenského výtvarníka Jozefa Jankoviče, jenž zemřel v době uzávěrky tohoto čísla; rozhovor s ním vedl Jan Sekal. V rubrice Ateliéry je představeno pracoviště Jiřího Středy. Petr Babák se ve svém seriálu vrací k Nečitelné knize Mariana Pally z roku 1980. Tvůrčí formace kunstWerk pokračuje v sérii Kunstbasteln, tentokrát zaměřené na intervence v (ne)veřejném prostoru.

Velké interview, nazvané Neztotožnil jsem se s kariérou umělce a spojené s ukázkami z prací, je věnováno Janu Mlčochovi. Adam Drda tak po rozhovoru s Petrem Štemberou, který připravil pro minulé číslo RR, pokračuje ve volné řadě soustředěné na vybrané představitele českého akčního umění v jeho počátcích. Člověk mohl jen tušit, jaká je to všechno levárna – zní název bloku s úvodem Viktora Karlíka; o výtvarných komisích v době normalizace tu pojednávají Michal Cihlář, Petr Císařovský, Tomáš Císařovský, Karel Haloun, Miroslav Jiránek, Ivan Pinkava, Jaroslav Prokop, Jiří Sopko a Aleš Veselý.

Pocta Paulu Wilsonovi se uskutečnila u příležitosti předání Ceny Revolver Revue 19. dubna v pražském klubu Roxy. Slovem či fotografiemi do ní přispěli Mike Baugh, Petr Blažek, Jan Brabec,Eugen Brikcius, Adam Drda, Olaf Hanel,I. M. Jirous, Jiří Kabeš, Ondřej Němec, David Němec, Petr Onufer, Ivo Pospíšil, Helena Pospíšilová-Wilsonová, Tomáš Schilla, Duňa Slavíková, František Stárek, Jan Steklík, Michael Špirit, Veronika Tuckerová a Miroslav Vodrážka.

O mimořádném, v zahraničí uznávaném, ale v Čechách pohříchu málo známém historikovi, filosofovi a filologovi Ivanu Müllerovi napsali u příležitosti jeho životního jubilea Jan Tesař, Martin Dekarli, Jan Příbaň a Robert Krumphanzl. Také podzimní číslo uzavírá kritický Couleur s texty reflektujícími aktuální kulturní a společenské dění.