RR 96/2014
Cena zde 148 Kč, jinde 178 Kč
RR 96/2014


Na úvod čísla pokračuje Adam Drda v sérii portrétů mimořádných osobností české společnosti – tentokrát připomíná osud a dílo novinářky, spisovatelky a překladatelky Ruth Bondyové.

Podstatná část podzimní RR je věnována Jiřímu Kolářovi u příležitosti výročí sta let od narození (24. 9. 1914). Obrazovo-textová koláž zahrnuje kromě fotografií různě zaměřené texty autorů různých generací, které vznikly pro RR či dosud nebyly jinde publikovány: esej kritičky a historičky umění Ludmily Vachtové, shrnující Kolářův význam a přinášející i osobní svědectví, úvahu výtvarníka a redaktora Viktora Karlíka nad poslední Kolářovou knihou, z níž pro tuto příležitost připravil také malý výbor, text spisovatele Jaroslava Formánka, v němž mimo jiné evokuje, jak Jiřího Koláře zažil v jeho pařížském ateliéru, a pojednání publicisty a spisovatele Viktora Šlajchrta o Kolářovi coby mecenášovi; Viktor Šlajchrt poskytl RR i zápisky z roku 1973, v nichž zaznamenal zážitky z tehdejších osobních setkání s básníkem.

Na kolářovský blok v podzimním čísle volně navazují ještě dva další příspěvky: rozhovor s názvem Narozeni 1914 – Hrabal a Kolář přináší obsáhlé odpovědi Michaela Špirita na 13 otázek Viktora Karlíka o vztazích, vazbách, souvislostech a cestách dvou výrazných umělců. Jiřině Haukové, mj. Kolářově souputnici ze Skupiny 42, je věnován příspěvek Marie Langerové o fotografických zájmech této básnířky.

Neméně podstatný díl RR jako obvykle patří současné tvorbě: Jaromír Zelenka a Petr Borkovec, autoři známí především svým básnickým dílem, zde publikují své prózy. Autory poezie jsou tentokrát Jaroslav Částka, Pavel Rajchman a David Bátor. S výtvarnicí Veronikou Holcovou připravil rozhovor Petr Vaňous, interview doprovází výběr z jejích prací. Zdeněk Macháček představuje monotypy a fotografie z počátku osmdesátých let.

V cyklu Viktora Karlíka a Karla Cudlína Ateliéry je přiblíženo pracoviště malířky Ivany Lomové. Petr Babák upozorňuje na práci Jakuba Jansy. Karel Haloun pokračuje v seriálu o grafické podobě knižních edic a s kolegy Tomášem Brousilem a Radkem Sidunem představuje nová písma studentů UMPRUM. „V letním semestru akademického roku 2013/14 jsme se soustředili, pro náš ateliér poněkud netypicky, na jediný úkol, který by bylo možno ‚hezky česky‘ pojmenovat Kasovní trhák. Prvním krokem tohoto zadání byl podrobný průzkum aktuálního stavu na trhu s fonty, přičemž cílem bylo vytipovat žhavé trendy. V druhém kroku pak měli studenti navrhnout abecedy, které by současnou situaci reflektovaly. Úvodní rešerše ukázaly, že žhavými písmy jsou v tuto chvíli grotesky, skripty a nejrůznější písmové rodiny, které je možno povšechně označit jako ‚vintage‘.“

V kritickém Couleuru vycházejí recenze filmu Miroslava Janka Olga, nové sbírky Ivana Wernische, románů Jana Němce a Caleba Craina, výboru z díla Igora Cholina, próz Gemmy Hardyové a Nell Leyshonové, knihy Thomase Pikettyho Kapitál v 21. století či glosa k souvislostem výstavy Bohuslava Reynka a rozhovor s Bohumilem Doležalem.

Podzimní Revolver Revue uzavírá reportáž z Velkého večera, na němž byla předána Cena RR za rok 2013 Pavlu Zajíčkovi.