Miroslav JANEK

MIROSLAV JANEK (nar. 1954 v Náchodě) natočil v mládí jako samouk několik desítek autorských filmů. Krátce pracoval v televizi jako asistent střihu a poté v roce 1979 emigroval do Německa a posléze do USA, ke se prosadil především jako střihač. Zřejmě nejvýznamnější byla jeho spolupráce s režisérem Godfreyem Reggiem na světově proslulých střihových filmech Powaqqatsi, Anima Mundi a Naqoyqatsi. Jako režisér tu natočil i několik nezávislých hraných i dokumentárních filmů, např. Visitor (1984) nebo Now I Lay Me... (1987). Na začátku devadesátých let se v Itálii spolu s G. Reggiem dva roky podílel na multimediálním projektu Fabrica, financovaném firmou Benetton pod dohledem fotografa Oliviera Toscaniho. Po návratu do Čech se jako kameraman a režisér věnuje vlastním, převážně hodinovým dokumentům: Sedm deset Nečtiny (1993), Zemský ráj (1996), Hamsa, já jsem (1998), Previanti (1999), Člověk a jeho pán (1999), Nachové plachty (2001) a další. Nejvíce ocenění u nás i v zahraničí získal snímek o nevidomých dětech s fotoaparátem Nespatřené (1996). S Romanem Vávrou a Vítem Janečkem natočil celovečerní dokument Bitva o život (2000). V poslední době velkou pozornost a několik festivalových cen získaly dokumentární filmy Chačipe a Vierka (oba 2005). Jako kameraman mimo jiné spolupracoval s režiséry Michaelou Pavlátovou, Břetislavem Rychlíkem či Pavlem Štinglem (Malování potmě /2003/ a Mír jejich duši /2004/). Od roku 1998 vede tvůrčí dílnu na Katedře dokumentární tvorby FAMU. 

Jeho úvahu o času a střihu v dokumentárním filmu přinesla Revolver Revue č. 67/2007.