249 Kč
(jinde 296 Kč)

ERR 57/2011 Tomáš GLANC Souostroví Rusko / Ikony postsovětské kultury

V knize Souostroví Rusko ukazuje Tomáš Glanc prostřednictvím sedmnácti monografických portrétů přibližujících vybrané ikony postsovětské kultury, co podstatného se děje v současné ruské kultuře. Jeho eseje jsou provázeny rozhovory s těmito výraznými osobnostmi různých uměleckých oborů – literatury, výtvarného umění, fotografie, architektury, filmu i divadla – a rámovány obsažnou „situační zprávou“, která mapuje klíčové body v ruském umění a kultuře po pádu totalitního režimu. V jednom svazku se tu navzájem doplňují či provokativně konfrontují velmi odlišná pojetí tvorby, ve svém celku se kniha dotýká témat přesahujících ruské geografické a jazykové teritorium – je příspěvkem k reflexi umění, kultury a jejich provozu v dnešním, nejen postkomunistickém světě.

Brodskij / Fanajlova / Sorokin / Děsjatnikov / Kulik / Ulickaja / Krymov / Pelevin / Fedorčenko / Pepperštejn / Mamyšev-Monroe / Svarovskij / Popogrebskij / Šiškin / Bratkov / Prilepin / Korina

Rusko dnes svoji budoucnost projektuje do své „skvělé“ minulosti, jako by se kruh uzavřel. Mnozí jsou tím obratem vzad šokovaní. A hledají útěchu v soukromí, v cestování, snaží se ignorovat politiku, protože se stydí za představitele moci i sami za sebe. V takových dobách jdou samozřejmě na odbyt literární „drogy“. A spisovatelé se musí vynasnažit, aby to byly kvalitní, čisté látky.
Vladimir Sorokin

Mám rád objekty, které nepůsobí dojmem věčného trvání, které mají začátek a konec. Dřevěné stavby jako restaurace 95 stupňů asi ještě pár let vydrží, ale ta konstrukce není stavěná na dlouhé trvání. A ledový pavilon byl postaven nejen na ledu, totiž na zamrzlém jezeře, nýbrž také z ledu.
Alexandr Brodskij

Hlavní roli v státních i soukromých institucích současného umění, které se rozrůstají jako houby po dešti, hrají polokriminální živly zachvácené ješitností, sponzoři, spekulanti a podvodníci, kteří si říkají galeristé, různí VIP, zatímco tvůrci jsou vytěsněni na periferii. Na vernisážích se dnes člověk objímá a líbá právě s těmi hroznými lidmi, od nichž kdysi prchal do prostoru neoficiálního umění.
Vladislav Mamyšev-Monroe

Realita je každá halucinace, které člověk stoprocentně uvěří. Viditelná je každá realita, v níž člověk rozpozná halucinaci. Tato témata jsou v životě klíčová, proto je přirozené, že vyvolávají zájem každého člověka, který je schopen alespoň trochu zvednout hlavu nad koryto.
Viktor Pelevin

Liberalismus je pro tvorbu záhubou. Básník může být komunista, fašista, anarchista, kdokoliv, kdo je v širokém smyslu slova marginální. Básník-liberál, to je oxymóron. Básník je člověk, který se dává všanc, obvykle se nachází ve velmi drsných vztazích se skutečností.
Zachar Prilepin

Grafický design Viktor Karlík

Rozsah 400 stran
ISBN 978-80-87037-40-9

Ohlasy:

  • Jiří Bilbo Reidinger: Výboje / Clown Bilbo bloguje (No. 7) Divadelní noviny č. 2/2012
  • Eva Klíčová: Ruská duše postsovětská Respekt 29. 1. 2012
  • Souostroví Rusko / Nové knihy Art + Antiques č. 2, 7. 2. 2012, s. 55
  • Rusko je tragická, ale velká civilizace [Rozhovor Josefa Pazderky s Tomášem Glancem] Lidové noviny, 10. 3. 2012, s. 26-27
  • Souostroví Rusko, ČRo 3 – Vltava 28. 3. 2012  [O nové knize hovoří s Tomášem Glancem Ivana Myšková] 
  • Marián Pčola: Rusko má glanc Host č. 4, roč. XXVIII, 16. 4. 2012, s. 72-73
  • Patrik Linhart: Tomáš Glanc. Souostroví Rusko. Ikony postsovětské kultury A2 č. 11, roč. VIII, 23. 5. 2012, s. 28
  • Olga Pavlova: Návrat kulturního života do postsovětského prostoru Lógr 5, 1/2012, s. 8
  • Dora Kaprálová: Tomáš Glanc vytvořil výborný bedekr o současném ruském umění iDnes.cz 5. 9. 2012
  • Ondřej Mrázek: Jurodivá říše slova Tvar č. 2, roč. 13, 24. 1. 2013, s. 4-5
  • Christopher W. Harwood: Tomáš Glanc, "The Russian Archipelago: Icons of Post-Soviet Culture" ARTMargins 23. 4. 2013